Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 17 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Forenzní analýza biologických stop a její využití ve výuce na SŠ
Hrubá, Barbora ; Ehler, Edvard (vedoucí práce) ; Hlaváčová, Lucie (oponent)
Tato diplomová práce je věnována forenzní genetice. V prvé řadě je forenzní genetika uvedena do historického kontextu. Poté je zde popsán biologický materiál a možnosti detekce biologických stop. Dále je práce zaměřena na analýzu DNA, přičemž jsou zde detailně rozpracovány používané techniky jak izolace nukleových kyselin, kvantifikace DNA, tak i varianty polymerázové řetězové reakce (PCR). Taktéž se práce zabývá i metodami získávání profilů DNA - elektroforézou a sekvenováním a jejími druhy. V neposlední řadě zde nalezneme i problematiku interpretace forenzně genetických dat. V didaktické části jsou zpracována cvičení pro studenty středních škol s forenzně biologickým tématem. Ta byla vyzkoušena v praxi v rámci biologického semináře na Jiráskově gymnáziu v Náchodě. Klíčová slova forenzní genetika, biologické stopy, didaktika biologie
Forenzní analýza biologických stop a její využití ve výuce na SŠ
Hrubá, Barbora ; Ehler, Edvard (vedoucí práce) ; Hlaváčová, Lucie (oponent)
Tato diplomová práce je věnována forenzní genetice. V prvé řadě je forenzní genetika uvedena do historického kontextu. Poté je zde popsán biologický materiál a možnosti detekce biologických stop. Dále je práce zaměřena na analýzu DNA, přičemž jsou zde detailně rozpracovány používané techniky jak izolace nukleových kyselin, kvantifikace DNA, tak i varianty polymerázové řetězové reakce (PCR). Taktéž se práce zabývá i metodami získávání profilů DNA - elektroforézou a sekvenováním a jejími druhy. V neposlední řadě zde nalezneme i problematiku interpretace forenzně genetických dat. V didaktické části jsou zpracována cvičení pro studenty středních škol s forenzně biologickým tématem. Ta byla vyzkoušena v praxi v rámci biologického semináře na Jiráskově gymnáziu v Náchodě. Klíčová slova forenzní genetika, biologické stopy, didaktika biologie
Výuka kosterně-svalové soustavy na středních školách
Kundratová, Miroslava ; Ehler, Edvard (vedoucí práce) ; Pavlasová, Lenka (oponent)
Diplomová práce se zabývá metodami, které lze uplatnit při výuce biologie člověka na příkladu kosterně-svalové soustavy. Jejím úkolem je zjistit, jaké metody se používají na dvou konkrétních středních školách, vzájemně je srovnat a zjistit jejich odezvu u žáků. Práce srovnává také Školní vzdělávací programy tří oborů a učebnice, které se zde používají. Základem praktické části jsou řízené rozhovory s učiteli a dotazníky pro žáky, na jejich podkladě pak vytvořené pracovní listy. Práce porovnává postoje učitelů a žáků a všímá si také rozdílů mezi výsledky a přístupem k práci u žáků gymnázia a odborné školy.
Využití expozic primátů ve výuce na základní škole
Vilímová, Tereza ; Vančata, Václav (vedoucí práce) ; Hlaváčová, Lucie (oponent)
Diplomová práce navrhuje možnost, jak využít expozice primátů v pražské zoologické zahradě při realizaci školní exkurze určené pro žáky 7. či 8. ročníku základní školy. Práce je rozdělena na jednotlivé části, které teoreticky rozebírají význam exkurzí pro výuku a následně se prakticky soustředí na usnadnění hladkého průběhu exkurze i další aktivity, které exkurzi předcházejí či na ní volně navazují. V práci je detailně popsáno obecné rozdělení primátů do jednotlivých druhů a jsou uvedeny základní informace o primátech, které pražská zoologická zahrada chová. Rovněž je detailně popsána navržená trasa exkurze včetně jednotlivých expozic, kde je možné jednotlivá zvířata vidět. Hlavním cílem bylo vytvořit pro učitele podrobný návod jak exkurzi uskutečnit, aby proběhla úspěšně. Účelem práce rovněž bylo vytvořit podklady, které napomohou aktivnímu zapamatování sdělených informací a povedou k probuzení zájmu dětí o tak zajímavý živočišný druh, jakým primáti jsou. Vzhledem k tomu, že většina primátů je v současnosti ve svém přirozeném prostředí ohrožena vyhynutím, je téma exkurze úzce spojeno s problémy ochrany životního prostředí a odpovědným přístupem k využívání přírodních zdrojů. Klíčová slova Primáti, Výuka, Základní škola, Biologie, Chování, Didaktika biologie
Didaktické hry v biologii
Sedláčková, Ludmila ; Dvořáková, Radka (vedoucí práce) ; Rajsiglová, Ina (oponent)
Bakalářská práce se věnuje tématu didaktických her. Součástí práce je rešerše literatury zaměřená na rozdělení a charakteristiku aktivizujících metod. Dílčí část je věnována porovnání aktivizujících metod s tradiční výukou. Další část rešerše se zabývá samotnými didaktickými hrami, jejich historií, kategorizací a volbou hry do výuky, přípravou a efektivností her při výuce. Dále práce prezentuje příklady her pro výuku biologie a jejich možnosti využití.
Nákazy přenášené kapénkami: znalosti, postoje a chování žáků 2. stupně základní školy
Kašpárková, Kateřina ; Pavlasová, Lenka (vedoucí práce) ; Hlaváčová, Lucie (oponent)
Diplomová práce se zabývá kapénkovými nákazami a zjišťuje, jaké znalosti, postoje a chování k nim mají žáci 2. stupně základní školy. V teoretické části se práce zaměřuje na vzdělávací dokumenty v České republice, včetně výskytu témat o kapénkových infekcích v RVP ZV, didaktickou hrou jako metodou výuky a podrobným popisem vybraných virových a bakteriálních kapénkových infekcí. V praktické části je zjišťováno, jaké znalosti, postoje a chování mají žáci vzhledem ke kapénkových nákazách. Následně je ve výuce provedena didaktická hra a porovnáním pre-testu a post-testu vyhodnocena účinnost didaktické hry na základě změn ve znalostech, postojích a deklarovaném chování dotazovaných žáků. Výsledky ukázaly, že vlivem didaktické hry došlo ke zlepšení ve znalostech žáků a k žádoucí změně postojů. Deklarované chování žáků zůstalo neměnné, protože vstupní úroveň žáků v této oblasti již byla na vysoké úrovni.
Systematické a ekologické pojetí výuky přírodopisu
Matoušová, Pavlína ; Hlaváčová, Lucie (vedoucí práce) ; Pavlasová, Lenka (oponent)
Diplomová práce se zabývá porovnáním dvou vybraných pojetí výuky přírodopisu na základní škole. V teoretické části práce je shrnuto zařazení přírodopisu jako vzdělávacího oboru, vysvětlena možná pojetí jeho výuky a porovnány výhody a nevýhody dvou vybraných variant s odkazem na naplnění vzdělávacích cílů a respektování didaktických zásad výuky přírodopisu. Nastíněny jsou také dostupné materiály vhodné pro výuku, míra jejich využívání a srovnání způsobů výuky v závislosti na úspěšnosti v přírodovědném testování. Praktická část práce přináší porovnání výsledků dotazníkového šetření mezi jednotlivými skupinami ekologicky a systematicky vyučovaných žáků. Jednotlivé úlohy a otázky byly vytvořeny na základě stanovených hypotéz. Výsledky výzkumu přináší porovnání znalostní a dovednostní oblasti, ale také oblasti postojové. Stanovené hypotézy byly potvrzeny zpola, část postojová přináší odpověď na výzkumnou otázku. Žáci vyučovaní ekologicky byli skutečně úspěšnější v úlohách, které vedly k propojení znalostí a odvozování ze vztahů mezi organismy, ovšem statisticky nebyl rozdíl významný. Bodový propad v těchto ekologických otázkách ovšem u systematicky vyučovaných žáků nebyl příliš masivní a znalost systematiky je v celkovém skóre stavěla do výhodné pozice. Větší oblibu přírodopisu jako předmětu vykázali...
Využití metody CLIL ve výuce biologie na čtyřletém gymnáziu
Junášek, Milan ; Pavlasová, Lenka (vedoucí práce) ; Němečková, Linda (oponent)
Předmětem práce je praktické využití CLIL ve výuce biologie na čtyřletém gymnáziu. V úvodní části se práce zabývá CLIL obecně, poté se zamýšlí nad významem, možnostmi i úskalími jejího využívání na českých školách. Praktická část obsahuje čtyři výukové lekce: Taxonomy, Geology, Animals a Genetics, které slouží učitelům k propojení předmětu biologie a anglický jazyk pomocí přístupu hard CLIL. Materiály vycházejí ze zkušeností autora s výukou anglického jazyka i biologie na čtyřletém gymnáziu i předchozí zkušenosti s tvorbou výukových materiálů. Hlavním cílem práce pak je ověřit, zda jsou tyto materiály použitelné v praxi a pomocí dotazníkového šetření zjistit, jak se s nimi studentům pracovalo. Ověření v praxi prokázalo, že materiály jsou použitelné a že studenti jejich zařazení do výuky považují za přínosné.
Aktivizační výukové metody se zaměřením na zoologii a ekologii vyšších obratlovců
Gotthardová, Magdaléna ; Andreska, Jan (vedoucí práce) ; Hanel, Lubomír (oponent)
Diplomová práce pojednává o aktivizačních výukových metodách využívaných v hodinách přírodopisu na základních školách, se zaměřením na výuku vyšších obratlovců - plazů, ptáků a savců. Práce vychází z teoretické části popisující výukové metody vedoucí k rozvoji klíčových kompetencí. Hlavní část je tvořena konkrétními aktivizačními úlohami vytvořenými autorkou práce, které směřují k výuce orientované na žáka. KLÍČOVÁ SLOVA Didaktika biologie, přírodopis, aktivizační metody, výuka, škola
Hodnotí žáci 2. stupně základních škol a nižšího stupně gymnázií jako atraktivnější reálné zoologické preparáty nebo jejich modely?
Moudrý, Jakub ; Mourek, Jan (vedoucí práce) ; Janštová, Vanda (oponent)
Tato práce má za cíl, za pomoci dotazníkového šetření a preferenčního testu, zjistit preference žáků 2. stupně základních škol a nižšího stupně gymnázií pro různé typy výukových pomůcek pro přírodopis. Preferenční test byl proveden na reálných zoologických preparátech (kapalinové válce, případně preparáty zalité do pryskyřice) a na odpovídajících 3D výukových modelech, zhotovených z plastu, případně z dalších modelovacích hmot. Výzkum navazuje na diplomovou práci zkoumající stejné preference u studentů vyššího stupně gymnázií (Šibravová, 2016). Hlavním cílem je tedy rozšířit tuto problematiku i na mladší žáky a vzájemně porovnat výsledky obou věkových skupin. Snažil jsem se zjistit, zda a jak se mění preference v průběhu věku žáků a je-li tedy potřeba i přizpůsobovat výběr učebních pomůcek pro danou věkovou skupinu žáků. Nejprve proběhl pilotní výzkum na jedné třídě nižšího stupně gymnázia. Poté jsem oslovil šesté a sedmé třídy na základní škole či odpovídající třídy nižšího stupně gymnázia v Praze. Celkový počet respondentů byl téměř 200 žáků. Dále následovalo statistické zpracování a vyhodnocování dat. Výsledky ukázaly, že u žáků základních škol a nižšího stupně gymnázia jsou lépe hodnoceny 3D výukové modely než odpovídající reálné zoologické preparáty. Tedy přesně naopak, než je tomu u studentů...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 17 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.